my un-private journal
Holla!
refresh profile linkies flavors follow



Hello! Sofea / '97 / Malaysian / Introvert / Saggitarius / Caramel Macchiato!

put your cbox code.Makesure width below 200px




It is a new year !


Happy New Year !!
Alhamdulillah another year to continued our long journey. Like always, New Year Wish ! Not asking too much this year, i just want to be the strongest person this year cause tahun ni macam-macam perkara nak berlaku which is I already have a plan of it for this year. I know kita hanya merancang and Allah yang tentukan so better give our best to set and reach our own goal and lepastu kita letak harapan yang tinggi dengan Allah.

After a long time I start balik my dunia blog (( geleng kepala, sengeh kerang, tepuk dahi )). Dude my last entry was on July, 2016, which is have been a half of year I tak tulis or update apa apa haha ;p. Nevermind, I post bila i nak post and i write bila i rasa nak write huhu.

As you know, sebelum-sebelum ni aku ada post pasal tahun akhir aku di kolej dan pasal On Job Training things. Well, guess what ? I am Practical Student now di sebuah hospital area Cheras. Minggu depan akan genap dua bulan aku OJT dekat sini. Now aku bertugas dekat bahagian perkhidmatan, act this is my last week di unit perkhidmatan yang membawa maksud aku akan pindah ke Unit Latihan pada minggu hadapan and still penyelia aku (( Cikgu Madam )) tak datang selia aku lagi. Sigh. But it's okay at least aku boleh terangkan a few things pasal perjawatan and perkhidmatan yang aku dah belajar dekat sini.

Why belajar? kenapa bukan kerja? bukan tengah On Job ke ? lol.. this is the reason why i prefer used the words belajar daripada bekerja and the top reason is I tak dapat elaun (( teng teng tenggggg !! )) yes, no elaun sepanjang aku buat ojt dekat sini (( wipe tears )) but tak bermakna aku demand duit or what like even i like money i tak adalah sampai nak memilih tempat nak jalankan my OJT sebab dude i need to find place yang i akan laburkan segala pengetahuan yang i dah belajar sepanjang i duduk mereput di asrama dan di kolej belajar course tentang management and businees and that place mestilah ada kaitan serta mampu buat i lulus On Job Training i. (( im using words "i"recently cause i tengah practise myself untuk speak in english right and more confident, i know banyak juga kesalahan grammar so on but practise makes perfect right ?? )) Walaupun on the first place , aku tak berminat nak masuk sini sebab weii aku dah kenal tempat ni since aku kecil lagi. Mama always brought me here when i was a little cute girl hiks sebab my mama kerja dekat sini but after a month i start to think rationally and then i start to see things yang i never think about it before.

Betullah orang kata, rezeki Allah tu datang dalam banyak bentuk yang kau jarang nampak and tak terfikir pun akan berlaku. Walaupun aku tak dapat elaun dekat sini tapi aku dapat banyak benda yang jarang aku impikan dan harap. Aku dapat spend masa yang banyak dengan my mum which is i never make time for her , to know her problems, to be someone who she can lend on and to be there when she need me as a daughter and friend. I keep seeing her scold me and in revenge i keep making fuss and make her angry but after a month i start to realized that it is not a easy things to do untuk hadap semua benda dekat office and then balik tengok suasana yang tegang dekat rumah. I keep see her spending so much on things that not useful at all but then i realized that she just wanna treat herself after spending so much for things that keep burden her like bil api air, cukai, hutang kereta rumah semua benda tu. Tak termasuk lagi dengan permintaan lil sis yang macam macam and termasuk aku. Sigh.

Im not a good daughter at all. I keep doing things that make my mama susah hati and makin lama my ego also makin menebal cause im getting older too but itu bukan sebab aku nak terus terus buat salah dekat orang tua aku. i just don't know how im gonna manage my temper and ego when things keep pushing me around and make me down for no reason. I keep seeing things roughly before judging and makes decision but here inside this dying soul , i really wanna be that lil girl who always make my mama smile and she hug me in her warm arms. Lol whatever hahaha i just wanna be good daughter for her one day. and i hope on that day she never gonna worry about how im gonna be in the future.

So, i hope no matter what we (( you and i )) can face anything in this world without fear and sorrow. Susah duh tapi as long you still have that heart who love you sincerely you will never lose in your fight. InsyaAllah :)

A round to be a better one ! xoxo.